Széchenyi Terv Széchenyi Terv

+36 46 796 020

OM azonosító

203060

Felnőttképzési engedélyszám:

E/2020/000109

Nyilvántartási szám:

B/2020/000467

Akadálymentes nézet

Erasmus+ job shadowing Kolozsvár, Erdély (2024-1-HU01-KA121-VET-000211394)

Erasmus+ 7 napos job shadowing Kolozsvár, Erdély 2025. április - Szemere (2024-1-HU01-KA121-VET-000211394)

Nemzetközi mobilitási program Kolozsvár, Erdély – a Miskolci Szakképzési Centrum  Szemere Bertalan Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium 7 oktatója szerzett 7 napos nemzetközi szakmai tapasztalatot Erdélyben

A szakmai jógyakorlatok megismerésének területén megvalósuló Erasmus job shadowing mobilitás elsődleges célja az volt, hogy az oktatók számos iskolaszervezési probléma nemzetközi kezelésének jógyakorlatát mmegismerjék.A program lehetőséget biztosított arra, hogy az oktatók a hazai és a nemzetközi oktatásügyi helyzetet elemezzék, összehasonlítsák, valamint az intézmények jógyakorlatait egymással megosszák.A program során az alábbi fókuszpontokat elemezték a résztvevők a fogadó szervezet vezetőségével, valamint a duális partnerekkel.

A mobilitás célja és szakmai keretei

Az Erasmus+ keretében megvalósult job shadowing program célja a Kolozsvári Református Kollégium szakmai munkájának mélyebb megismerése volt, valamint az együttműködés új alapokra helyezése a szakképzés, felnőttképzés és oktatás metszéspontjaiban. A mobilitás során különös figyelmet fordítottunk a közös szakmai kapcsolódási pontok feltérképezésére, a jó gyakorlatok megismerésére, és a jövőbeni közös projektek megalapozására.

Főbb szakmai fókuszpontok és tapasztalatok

  1. Szakképzés és felnőttképzés kapcsolódási pontjai:
    A látogatás során lehetőség nyílt a helyi szakképzési struktúra, valamint a felnőttképzés helyi gyakorlati megvalósításának megismerésére. A partnerintézmény oktatási szemlélete és rugalmassága inspirációt nyújtott a hazai gyakorlatok továbbfejlesztéséhez, különösen a munkaerőpiaci igényekhez való igazodás terén.
  2. A korai iskolaelhagyás megelőzése:
    A program során részletes betekintést kaptunk a Kolozsvári Református Kollégium prevenciós stratégiáiba, amelyek célja a lemorzsolódás csökkentése. A mentorálási rendszer, a tanulók egyéni követése és a családokkal való együttműködés olyan módszerek, amelyek adaptálhatók lehetnek a hazai gyakorlatban is.
  3. Tanulói motiváció:
    A tanulói motiváció fenntartását célzó eszközök és módszerek megismerése szintén a program kiemelt eleme volt. A tanórai kereteken túlnyúló, projektalapú tanulás, a közösségépítő tevékenységek és az egyéni érdeklődésre épülő oktatás erősítik a diákok elköteleződését.
  4. A duális képzés megvalósítása:
    A helyi tapasztalatok azt mutatták, hogy a duális képzés sikeressége szoros együttműködést igényel a vállalati szféra és az oktatási intézmények között. A gyakorlatok strukturált, előre tervezett formában történnek, és a tanulók gyakorlati helyeken szerzett tapasztalata valóban szervesen illeszkedik az elméleti oktatásba.
  5. Kulturális sokszínűség kezelése:
    Kolozsvár etnikai és kulturális sokszínűsége különösen érzékeny megközelítést igényel az oktatásban. A partnerintézmény által alkalmazott befogadó pedagógiai szemlélet és interkulturális nevelés példaként szolgálhat a multikulturális közegben működő hazai intézmények számára is.
  6. Fenntarthatósági szempontok az oktatásban:
    A fenntarthatóságot átható szemlélet és az ehhez kapcsolódó oktatási programok – például zöld iskolai kezdeményezések, környezettudatosságot fejlesztő tantárgyközi projektek – jól példázzák, hogyan lehet a fenntarthatóságot szervesen beépíteni a nevelési-oktatási folyamatba.

A program során a résztvevők ellátogattak a Kolozsvári Református Kollégium duális partnereihez is. A mobilitás során sor került a Bosch – kolozsvári üzemének meglátogatása, duális képzés helyi sajátosságainak bemutatására, a résztvevőknek lehetőségük nyílt a Kallós Zoltán Alapítvány fenntartásában működő iskola bemutatására, tevékenységük megismerésére, valamint részt vettek a Energobit üzem meglátogatásán, duális képzési sajátosságok bemutatásán, ahol szakmai egyeztetéseket folyatattak a duális képzés megvalósulásáról. Emellett autószervízeket látogattak meg, valamint a szépészeti ágazatban működő duális képzésben szerepet vállaló szalonok jógyakorlatát tekintették meg.

A résztvevők természetesen megismerték a környék kulturális és természeti örökségét is. Megtekintették a Tordai-hasadékot, a Tordai Sóbányát, kolozsvári gyalogos városnézésen vettek részt, meglátogatták a Bánffy Kastélyt, valamint bemutatták a fogadó szervezetnek Miskolcot, valamint környékét.

Köszönjük a remek job shadowing programot és a lehetőséget a nemzetközi jógyakorlatok megismerésére!

Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő információk és állítások a szerző(k) álláspontját képviselik, és nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió vagy a(z) Tempus Közalapítvány hivatalos véleményét. Sem az Európai Unió, sem a támogatást nyújtó hatóság nem vonható felelősségre miattuk.