Széchenyi Terv Széchenyi Terv

+36 46 796 020

OM azonosító

203060

Felnőttképzési engedélyszám:

E/2020/000109

Nyilvántartási szám:

B/2020/000467

Akadálymentes nézet

ERASMUS +: A mezőcsátiak Berlinben

Szakmai beszámoló

Erasmus+ Miskolci Szakképzési Centrum akkreditáció – oktatói kurzusok (2024-1-HU01-KA121-VET-000211394)

Kurzus neve: The German Dual System of Vocational Education and Training (Study Visits Included)

Kurzus helyszíne: Berlin

Kurzus időpontja: 2025.04.07. - 2025.04.12.

Kurzusszervező: TEACHER ACADEMY- EUROPASS BERLIN BERATUNGSBÜRO GMBH

Résztvevők: Nyiri Erzsébet, Pásztor Éva, Tőzsérné Papp Gabriella

Nagy örömünkre szolgált, hogy lehetőségünk nyílt a Miskolci Szakképzési Centrum akkreditációs pályázatán belül Erasmus+ szakmai mobilitásra utazni. Külföldi továbbképzésen vettünk részt, ahol a kurzusszervező cég a TEACHER ACADEMY volt, a kurzus helyszíne pedig Berlin.

A csoportunk összevont volt, részben projektközpontú oktatás, részben a német duális képzéssel kapcsolatos ismeretek voltak fókuszban. Európa sok országából: Horvátország, Ciprus, Málta mellett Martinik szigetéről és még számos helyről érkeztek a résztvevők, illetve Magyarországról más városból is volt résztvevő. Középiskolai tanárokból, illetve egyetemi oktatókból, könyvtáros tanárból- és tanítókból állt össze a csoport, ezért már az első perctől otthonosan mozogtunk egymás társaságában. Az első napon mindenki bemutathatta saját iskoláját, országát, települését, ahol az oktatásban részt vesz, így mi is. Az ismertető PPT mellett, vittünk egy tanulóink által készített népszerűsítő kisfilmet is, ami nagy sikert aratott.

Az oktatónk Michela Graciotti tanárnő volt, aki Olaszországból származik, és több éve él Berlinben a családjával, kurzusvezetőként dolgozik. Nagyon jól felkészült, precíz, de ugyanakkor rugalmas oktatót ismerhettünk meg személyében.

A mobilitás célja a német duális képzés megismerése volt számunkra, amely kiegészült intézménylátogatással is. A duális képzésirendszer Németország egyik legismertebb és legsikeresebb oktatási modellje, amely ötvözi az iskolai elméleti oktatást a gyakorlati, munkahelyi képzéssel. Ez a rendszer különösen a szakképzés területén működik, és fontos szerepet játszik a német munkaerőpiac stabilitásában, illetve a fiatalok alacsony munkanélküliségi rátájában. Mivel a rendszer hasonló a magyar modellhez, szerettük volna látni a hasonlóságokat, különbségeket, a problémákat és a jól bevált gyakorlatokat.

A kurzus információs tartalma röviden:

A duális képzés során a tanulók párhuzamosan vesznek részt:

 szakmai gyakorlati képzésben egy vállalatnál

 és elméleti oktatásban egy szakképző iskolában

Időtartam: a képzés általában 2—3,5 évig tart, a szakmától függően. A képzés végeztével a tanulók államilag elismert szakképesítést szereznek.

A vállalatok (képzőhelyek) a rendszer egyik alappillérét képezik. Ők biztosítják:

  • a napi szakmai munkavégzéshez szükséges ismereteket,
  • a munkahelyi szocializációt,
  • valamint a munkakultúra elsajátítását.

A cégeknek engedélyt kell szerezniük arra, hogy tanulókat képezzenek. Ehhez meg kell felelniük bizonyos szakmai és infrastrukturális követelményeknek.

Feladataik:

  • képzési szerződés megkötése a tanulóval
  • megfelelő oktatók biztosítása
  • egyéni képzési terv készítése
  • a tanuló támogatása a szakmai vizsgákra való felkészülésben.

Heti 1-2 napot töltenek a tanulók az iskolában, ahol az elméleti tudást sajátítják el. Az órák során nemcsak szakmai ismereteket tanulnak, hanem általános tantárgyakat is, például:

  • német nyelv,
  • társadalomismeret,
  • gazdasági alapismeretek.

A képzés során két fő vizsga van:

  • közbenső vizsga: a képzés félidejében történik, nem minden szakmánál kötelező,
  • záróvizsga: a képzés végén zajlik, és a szakmai végzettség megszerzésének feltétele.

A vizsgát az ipari és kereskedelmi kamarák vagy a kézműves kamarák szervezik.

Előnyök a tanulók számára

  • Gyakorlati tapasztalat: a tanulók már a képzés alatt valódi munkakörnyezetben dolgoznak.
  • Jövedelem: a tanulók havonta fizetést kapnak
  • Munkaerőpiaci előnyök: a végzett tanulók jelentős része már a képzőhelyén el tud helyezkedni.

Előnyök a vállalatok számára

  • Saját munkaerő kinevelése: a vállalatok a saját igényeik szerint képezhetik ki a jövő dolgozóit.
  • Munkaerő-megtartás: a tanulók a cégnél maradnak a képzés után.
  • Hosszú távú befektetés: a képzés költségei hosszú távon megtérülhetnek.

A német duális képzési rendszer nemzetközileg is elismert, és sok ország próbálja átvenni vagy adaptálva bevezetni azokat (pl. Svájc, Ausztria, Magyarország).

A rendszer sikerének kulcsa, hogy szoros az együttműködés a gazdaság szereplői és az oktatás között, és minden résztvevő (tanuló, cég, iskola) aktív szerepet vállal a képzésben.

Sokféle munkaformában dolgoztunk: kaptunk egyéni feladatokat, majd ezeket közösen beszéltük meg. Páros feladatokat is végeztünk, illetve csoportmunkában is dolgoztunk. A páros- és csoportmunka elősegítette a kooperációs készségünk fejlődését is. Digitális, interaktív feladataink is voltak.

A közös együttműködés elősegítése céljából kulturális programon is részt vettünk csoporttársainkkal, ami szintén maradandó élményt nyújtott, hisz megismertük Németország múltját és jelenét, kulturális értékeit, Berlin látnivalóit. A nemzetközi csapatnak köszönhetően megismerkedtünk más kultúrákkal, szokásokkal, életmóddal, és az ottani oktatási rendszerrel is. Az Európai Unió értékeit közelebbről is megismerhettük.

Végezetül szeretnénk megköszönni a lehetőséget, hogy részt vehettünk a programban. Oktatóként olyan hatékony oktatási formát ismerhettünk meg, amely új módszertani inspirációkat, szakmai lehetőségeket, és nemzetközi kapcsolatokat nyithat meg.