ITM Széchenyi Terv Széchenyi Terv

+36 46 796 020

OM azonosító

203060

Felnőttképzési engedélyszám:

E-001290/2015

Változások és átalakulás a miskolci a szakmai képzésben

Sok pozitívummal indul a szakmai képzés szeptembertől, de több változás már július 1-jén életbe lép.

Miskolc. Az új szakmajegyzéknek köszönhetően egyszerűbb lesz szakmát választani, a szakgimnáziumok helyett elindulnak a technikumok, és minden szakképzésben tanuló diák ösztöndíjra lesz jogosult. A tervezett változtatások népszerűségét támasztja alá, hogy tíz százalékkal többen jelentkeztek a Miskolci Szakképzési Centrum iskoláiba.

Átszervezés is történt, mellyel kapcsolatban Kiss Gábort, a Miskolci Szakképzési Centrum kancellárját és Molnár Péter főigazgatót kérdeztük.

Hogyan változik a képzési kínálat szeptembertől a szakmai képzésben?

Kiss Gábor: Az új Képzési Jegyzékben 174 szakma szerepel az előző időszak több mint 700 képzése helyett. Az új képzések tartalmát az adott terület legjobb szakemberei határozták meg. Ha megnézzük például a szoftverfejlesztő és -tesztelő technikus képzést, akkor látjuk, hogy a résztvevők a legmodernebb programozási ismereteket tanulják. Beleértve a mobil applikációk fejlesztését is. Ez garantálja, hogy jól fizető állások várják a végzett technikusokat.

Mi a technikum előnye, miért érdemes ezt az iskolatípust választani?

Kiss Gábor: A technikum egy ötéves képzés az általános iskola után. A diákok az első két évben a választott ágazat közös ismereteit tanulják. A területet jobban megismerve döntik majd el, hogy például gépész technikus vagy mechatronikai technikus végzettséget akarnak szerezni. A negyedik év végén a fiatalok három kötelező tantárgyból tehetnek  előrehozott érettségi vizsgát. Az ötödik évben idegen nyelvből tesznek érettségit, és sor kerül a szakmai vizsgára, ami az ötödik érettségi tantárgy. A technikus vizsga megfelel az emelt szintű érettséginek, ami egyenes utat jelenthet a szakirányú felsőoktatásba. Nagyon fontos előny, hogy aki egy ágazatban már megtanult egy szakmát, az a következő végzettséget sokkal rövidebb idő alatt szerezheti meg, mert beszámítható minden, amit már tanult.  A technikumban már a 11. évfolyamtól duális képzésben tanulhatnak a fiatalok.  

Sokat hallunk a duális képzésről, de mit is jelent ez a gyakorlatban?

Kiss Gábor: Az ágazati alapozó oktatást követően a szakma oktatása a vállalat és az iskola szoros együttműködésében, közösen zajlik egészen a szakmai vizsgáig.  Ennek két előnye van. A vállalkozásoknál a legmodernebb gépeket, eszközöket és szoftvereket ismerhetik meg a diákok. Legalább ennyire fontos, hogy a szakma mellett a vállalati kultúrát is megtanulják a fiatalok. Centrumunk diákjai több mint 300 vállalkozásnál lehetnek duális képzésben. A képzés ideje alatt a fiatalok a tanulói munkaszerződés alapján a minimálbér legalább hatvan százalékát kapják meg munkabérként.  

A továbbtanulás előtt álló diákok számára fontos, hogy modern vonzó iskolába járjanak. Miskolcon indult a XXI. századi szakképző iskola program. Milyen fejlesztések történnek a program keretében?

Kiss Gábor: Az Innováció és Technológiai Minisztérium miniszterének döntése alapján Miskolcon indult el a Miskolci Szakképzési Centrum négy iskoláját érintő XXI. századi szakképző iskola fejlesztési program megvalósítása. A 6,5 milliárd forint összegű fejlesztési program keretében négy iskola teljes felújítása és fejlesztése valósulhat meg.  Legfontosabb szakmai cél az informatikai képzés modernizálása révén az informatikai képzésben résztvevők számának növelése. A legnagyobb összegű fejlesztés ennek érdekében a Kandó Kálmán Informatikai Technikumra jut. Az iskola a Latabár Kálmán utcai bővített, felújított iskolaépületében kap majd helyet. Jelentős felújítások történnek majd az Andrássyban, a Szemerében és a Szentpáliban. A munka keretében már elkészültek az említett iskolák koncepciótervei, amelyet az érdeklődők hamarosan a centrum weboldalán is megtekinthetnek.  A felújítások idén, az év végén kezdődhetnek el és az építkezések egy-másfél évet vesznek majd igénybe a tervek szerint.

Milyen okok és szakmai megfontolások vezettek az intézményrendszer átszervezéséhez?

Molnár Péter: Eddig tizennégy iskolája volt a Miskolci Szakképzési Centrumnak. Ahhoz, hogy egy városon belül hatékonyan működjék az iskolarendszer célszerű a párhuzamosságok megszűntetése. A nyár folyamán ezért átalakítás történik az iskolahálózatban, az átalakítás célja, az is, hogy magasabb színvonalú infrastrukturális és szakmai körülményeket biztosítsunk a szakképző intézményeket választó diákok számára. Szeptembertől egy jól átgondolt rendszerben tizenegy iskolában fog folyni a szakmai képzés. A Stúdium és a Baross integrációjával létrejön a Miskolci SZC Baross Gábor Üzleti és Közlekedési Technikum, mely továbbra is a Rácz Ádám utcában működik. Tudni kell, hogy eddig is egy épületben működött a Stúdium és a Baross, de volt némi párhuzamosság a képzési palettájukban. Most, az integrációval egy jól működő, hatékony intézmény jön létre, ahol a két iskola profilja eredményesen tud összeolvadni és együttműködni.

Úgy tudjuk, a Diósgyőr Miskolci SZC Diósgyőr-Vasgyári Szakképző Iskolája gyakorlatilag kiürült. Ez volt a másik átszervezésben az ok?

Molnár Péter: Igen, sajnos már évek óta 100 fő alatti a tanulói létszám az egykor szebb napokat látott iskolában. Ebben a tanévben alig 60 fő járt már csak oda. A következő tanévre már nem is hirdetett felvételit az iskola. De az ott folyó hegesztő, járműfényező vagy karosszérialakatos képzésekre szükség van a városban és a régióban. Ezért új helyszíneken, racionálisan átgondolva a vasgyári iskola minden szakmai képzése megmarad.

Az építőipari képzés területén is voltak párhuzamosságok? A Kós átszervezéséről már tíz éve lehet hallani. Most ez is megtörténik?

Molnár Péter: A Kós és a Fazola 2008 óta egy projekt nyomán szorosan együttműködött. A Gagarin utcai iskola telephelyén az elméleti termek bővítése mellett új gyakorlati oktatási tanműhelyek jöttek létre a projekt keretében. Most a két iskola, illetve a vasgyári szakképző integrációjával létrejött a Miskolci SZC Kós Károly Építőipari, Kreatív Technikum és Szakképző Iskola. Az iskola a Gagarin utcai, eddig alacsony kihasználtságú iskolaépületben fog működni.

Miért került be az új iskola nevébe a kreatív kifejezés?

Molnár Péter: Ez az iskola a teljes építőipari szakmai portfólión túl a Kreatív ágazatba tartozó képzéseket is kínál, ilyen például a grafikus. Napjainkban ez az ágazat nagyon gyors fejlődést mutat, így tervezzük a képzési portfólió bővítését ezen a területen is.

Valóban ingyenes a szakmatanulás akár felnőtt korban is?

Molnár Péter: Igen. Már évek óta a második szakma is ingyen szerezhető meg és sokan is élnek a lehetőséggel, mert felnőttkorban, akár munka mellett is, rugalmas keretek között lehet folytatni a képzést. Ezekről mi is folyamatosan tájékoztatást adunk.

Miért nőtt idén országosan és Miskolcon is a szakképzésbe jelentkezők és felvettek száma?

Molnár Péter: Sokan megértették, hogy egy jól megválasztott szakmával, amit már nyolcadik után elkezd tanulni a fiatal, jól tudnak boldogulni, sőt, egy technikusi oklevél a szakirányú felsőoktatásban is komoly előnyt jelenthet. A tanulmányi évek alatt pedig egészen szép összegű ösztöndíj, a duális képzésben pedig munkabér jár. A szakemberekre nagy szükség van hazánkban. A negyedik ipari forradalom átalakította a szakmákat is, vonzóvá tette a fiatalok számára.

Gimnáziumi érettségi után is lehet szakmát tanulni?

Molnár Péter: Igen, lehet. És éppen most van az az időszak, amikor várjuk a felsőoktatásba nem jelentkező, vagy oda fel nem vett tanulókat iskoláinkba szakmai képzésre. Sokan élnek is a lehetőséggel, és így jelentős plusz pontot is tudnak szerezni a majdani felsőfokú tanulmányokhoz. Egyúttal piacképes szakmát is tudnak szerezni.

Az interjú az Észak-Magyarország 2020. július 1-i számában olvaható