ITM Széchenyi Terv Széchenyi Terv

+36 46 796 020

OM azonosító

203060

Felnőttképzési engedélyszám:

E-001290/2015

Országos pályaorientációs vizsgálat-segítség a jó döntéshez

Kísérleti jelleggel országos pályaorientációs vizsgálatot (OPM) szerveznek a nyolcadik évfolyamos gyerekek körében.

Az elektronikus felületen történő vizsgálat célja, hogy a pályaválasztás előtt álló végzős diákok átfogó képet kapjanak a saját érdeklődésükhöz leginkább illeszkedő területekről, ezzel támogatva továbbtanulási döntésüket, önismeretük fejlesztését. Az iskoláknak szükséges előzetesen regisztrálniuk a mérésben való részvételhez. Ami megnyugtató lehet a diák számára, hogy egy iskolai dolgozattal ellentétben itt nincsenek jó vagy rossz megoldások, hiszen mindenki saját személyiségének megfelelően, szubjektív módon adja meg a választ a kérdésekre.

Változtatás lehetősége

Szabó Anett – 15 éves – az utolsó utáni pillanatban döntötte el, hogy hová, melyik középiskolába szeretne jelentkezni az általános iskolás éveket követően – Egyelőre nem tudom, hogy jó döntést hoztam, vagy sem. Ami megnyugtató számomra, hogy sokan még idősebb korukban sem tudják eldönteni, hogy mit kezdjenek az életükkel. A 14 évesektől mégis elvárják, hogy legyen egy egészséges képük a jövőbeni foglalkozásukról, munkakörükről. Szeretek sportolni, aktív tagja vagyok egy kézilabdacsapatnak, mégsem vagyok benne teljesen biztos, hogy feltenném rá az egész életem. Most más irányban kezdtem meg a tanulmányaimat, ha esetleg nem érzem majd testhezállónak, változtathatok – mondta Anett.

Újabb megmérettetés

Kovács Ágnes klinikai szakpszichológus elmondása szerint leginkább az okozhat nehézséget a fiataloknak, hogy nehezen tudják reálisan felmérni a képességeiket.
– Önismereti és viszonyítási alapjuk többnyire az az iskola és az a pedagógusgárda, ahol éveken át egyengetik, fejlesztik, követik, esetleg irányítják is az útjukat. A felvételi folyamatban egy újfajta megmérettetéssel találkoznak a diákok, ahol a megszokott, ismert intézményi elvárásoktól eltérő értékelési rendszerben kell megfelelniük. Az ettől való félelem miatt fordul elő gyakran, hogy a valós érdeklődés helyett az alacsonyabb önértékelés és az igényszint a döntő, hogy hová adják be a felvételi papírokat – foglalta össze a szakember.

Természetesen alapvető kiindulópont a szűkebb környezet, a család véleménye, mintái és motívumai. Lélektani szempontból a fiatalnak el kell jutnia ekkorra arra a pszichoszociális fejlettségi szintre,
az identitás szintjére, amikor függetlenedni tud mások véleményétől, a kortársak befolyásától, és képessé válik elköteleződni saját maga által választott célok mellett, amikért tervezni, áldozni is hajlandó – mondta Ágnes.

Ami a 14 és 18 éves pályaválasztásában különbözik, az nem más, mint hogy fiatalabb korban az énközpontú gondolkodás segít megtalálni, hogy mi érdekel, mitől érzem jól magam. A felnőttkor küszöbén a fejlődési feladat már az, hogy mindezt beillesszem a társadalom folyásába, hasznossá váljak, képes legyek a jövő generáció számára is hasznosat alkotni. Szülőként mindenképpen törekedjünk arra, hogy a gyermek a saját útját kövesse, a pályaválasztás a saját döntése legyen, és ne a szülői álmok beteljesítése legyen a feladata. A pályaválasztáshoz közeledve érdemes az alábbi kérdéseket feltenni, és az ötleteket a válaszok alapján megtartani vagy elvetni. Mihez ért, és milyen képességei igazán szembetűnőek a gyermeknek? Mi az, amit szeret, mi a hobbija? Mi érdekli, mi az, ami leköti, mi a „mániája”? Milyen fajta tevékenységeket szeret (pl. mozgásos, nyelvi, zenei)? Milyen körülmények között érzi jól magát (pl. természet, társas, csendes) – tanácsolta a szakértő.

Segítik a választást

Mikitáné Újjobbágy Erzsébet, a Szabó Lőrinc Általános Iskola igazgatója elmondta, hogy már alsó tagozatban megkezdik a gyerekek tájékoztatását, ami a pályaválasztást illeti. – A diákokkal együtt a szülőket is próbáljuk bevonni, hiszen nekik is fontos szerepük van a gyermek döntésében. Különböző szakmák képviselőit invitáljuk meg az oktatási intézményünkbe, hogy ismertessék az adott szakma szépségeit és nehézségeit a tanulókkal. Előfordul, hogy a hasonló munkakörben dolgozó szülő is vállalja az elő­adást. A nagyok esetében pedig üzemlátogatást, szakmai napokat, előadásokat szervezünk, illetve szívesen várjuk a megye szakgimnáziumainak képviselőit, akik bemutatójukkal segítik a gyerekek döntését – mondta az igazgató.

Forrás: www.boon.hu/ Apagyi Beáta
Fotó: Ádám János